czwartek, 7 marca 2013

TABELA PRZESTAWNA - PODSTAWY



Podczas obrabiania i analizowania dużej ilości danych koniecznym jest wykonywanie różnego rodzaju zestawień i raportów. MS Excel posiada bardzo dobre narzędzie do wykonywania takiego rodzaju tabel – jest nim „Raport tabeli przestawnej i wykresy przestawnego”. Uruchomienie następuje z menu „Dane” , polecenie Raport tabeli przestawnej i wykresy przestawnego”





Po wyborze pojawi się okno:



W pierwszej kolejności zaprezentowane będzie zastosowanie pierwszej opcji, tzn. „Lista lub baza danych programu Microsoft Office Excel”. Pozostałe warianty zostaną omówione w dalszej części.
Kolejny krok to wybór danych, które będą analizowane. Pojawia się następujące okno:


Dla przykładu podano następujące dane:


W polu zakres należy ustawić kursor, a następnie zaznaczyć myszką dane, koniecznie wraz z wierszem tytułowym.



Wypełniony zakres będzie wyglądał następująco:


Nie da się przeprowadzić analizy danych umieszczonych w różnych arkuszach dokumentu i w różny sposób rozłożonych polach z danymi.
Analizowane dane muszą być spójne i ułożone przy sobie.
Po wybraniu kolejnego kroku pojawi się poniższe okno:


Decydujące znaczenie opcje wyboru z powyższego okna.
W pierwszej kolejności należy wybrać, czy tabela przestawna ma się pojawić w aktualnym arkuszu, czy ma się pojawić w nowym arkuszu.
Kolejnym ważnym elementem jest ustalenie danych w polu „Układ”. Po wybraniu tego klawisza, pojawia się następujące okno:


Pierwszym krokiem jest wybór elementów, które mają być analizowane. W tym celu należy „złapać” lewym klawiszem myszy pole opisowe, jak na zdjęciu poniżej:


Następnie trzymając prawy klawisz myszy:


 umieścić w stosownym miejscu, gdzie:
- dane opisowe, nie zawierające samych liczb, umieszcza się w zakresach „wiersz” i „kolumna”
- dane liczbowe należy wstawić w zakres „dane”
jak widać poniżej:


Po wypełnieniu wszystkich pól okno będzie wyglądać następująco:


Akceptacja klawiszem „ok”
Analiza klawisza „opcje” zostanie przeprowadzona późniejszym etapie.
Zakończenie pracy nad tabelą przestawną następuje poprzez wciśnięcie klawisza „Zakończ”. Pojawi się analizowana tabela przestawna:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz